Acasă Auto Filtrul de particule: ce este și cum îl întreții

Filtrul de particule: ce este și cum îl întreții

622
0
ce-este-filtrul-de-particule

În urma legilor tot mai aspre care favorizează mediul, s-a decis ca autovehiculele diesel să fie echipate cu un filtru de particule (DPF) pentru a reduce emisiile nocive și a se conforma cu noile standarde de poluare. Acest lucru a devenit o necesitate, deoarece guvernul a înăsprit regulile privind emisiile de noxe, țintind astfel spre o atmosferă mai curată și un mediu mai sănătos pentru noi toți.

Ce este filtrul de particule (DPF)?

Filtrul de particule este cunoscut și sub numele de filtru DPF și este un dispozitiv montat în sistemul de evacuare al unei mașini diesel, având rolul de a captura particulele de carbon emise de motor.

Acest filtru a devenit un element standard în echiparea mașinilor diesel, deoarece elimină emisiile nocive care pot afecta sănătatea oamenilor și a mediului.

O întreținere corectă a filtrului de particule este esențială pentru o funcționare optimă a acestuia și pentru prevenirea problemelor care pot apărea dacă acesta nu este curățat sau înlocuit la timp.

Mai jos vom discuta despre cum funcționează și cum poate fi întreținut un filtru de particule pentru a-și menține eficiența.

Cum funcționează filtrul de particule?

Filtrul de particule funcționează prin captarea particulelor de carbon emise de motorul diesel al unei mașini. DPF-ul este instalat în sistemul de evacuare al mașinii și se compune dintr-un material ceramic sau metalic cu porozitate mică. Atunci când motorul funcționează, particulele de carbon sunt atrase în filtru și reținute în interiorul acestuia.

DPF-ul funcționează prin intermediul unei combinații de temperatură și presiune, care se adaptează în funcție de stilul de conducere și condițiile de funcționare ale motorului. Filtrul de particule nu poate funcționa eficient dacă motorul nu este încălzit la o temperatură suficient de mare pentru a permite regenerarea filtrului.

Este foarte important să se monitorizare încărcarea filtrului și să se efectueze regenerarea la timp pentru a nu avea probleme mai târziu.

O mașină cu motor diesel cu un filtru de particule care funcționează nu va scoate fum negru pe evacuare. Cu toate acestea, sunt unele situații în care acesta poate scoate fum, dar cu o înreținere corespunzătoare a motorului diesel, poți evita aceste probleme.

Regenerarea filtrului de particule

Filtrul de particule poate stoca o cantitate limitată de cenușă, astfel trebuie să iei în calcul regenerarea sau chiar curățarea filtrului DPF pentru a evita defecțiunile.

Regenerarea filtrului de particule este procesul prin care se elimină particulele reținute în interiorul acestuia. Există două tipuri principale de regenerare:

  • Regenerare activă;
  • Regenerare pasivă.

Regenerarea activă se produce prin intermediul unui sistem de încălzire suplimentar al filtrului, care este activat în mod automat de către sistemul de control al vehiculului. Acest sistem poate fi activat atunci când nivelul de înfundare al filtrului atinge un anumit nivel sau poate fi programat pentru a se activa la intervale regulate.

Această metodă de regenerare este utilă pentru vehiculele care sunt conduse în principal în oraș sau pe distanțe scurte, unde temperaturile ridicate nu sunt atinse în mod obișnuit.

Regenerarea pasivă se realizează prin intermediul temperaturilor ridicate în timpul condusului. Când motorul funcționează la temperaturi ridicate, particulele de carbon din filtru sunt arse și eliminate prin sistemul de evacuare. Această metodă de regenerare este eficientă dacă vehiculul este condus în mod regulat la viteze ridicate și pe distanțe lungi.

După cum am spus, este foarte important să se monitorizeze înfundarea filtrului de particule și să se efectueze regenerarea la timp pentru a evita eventualele probleme defectuoase.

Cum poți monitoriza înfundarea filtrului de particule?

  • Prin intermediul sistemului de diagnosticare OBD;
  • Prin intermediul indicatoarelor de bord;
  • Prin intermediul unui mecanic la service ajutat de un tester specializat.

Cauzele înfundării filtrului de particule

Cauzele blocării filtrului de particule includ:

  1. Utilizarea unui combustibil de proastă calitate: acesta poate conține impurități care se acumulează în filtru și care pot duce la blocarea acestuia;
  2. Conducerea predominantă în oraș sau pe distanțe scurte: acest tip de condus nu permite filtrului să se încălzească suficient pentru a afectua regenerarea pasivă, ceea ce duce la acumularea de particule în filtru și la blocarea acestuia;
  3. Utilizarea în mod incorect a vehiculului: oprirea motorului în timp ce filtrul este încă cald sau oprirea în timpul regenerării poate duce la blocarea filtrului de particule;
  4. Probleme tehnice cu sistemul de control al filtrului de particule: senzori defecți sau software defect.

În cazul în care filtrul de particule este deja blocat, există mai multe moduri pe care le poți încerca pentru a-l desfunda:

  1. Regenerarea forțată – poate fi efectuată prin intermediul unui tester care va forța sistemul de control al vehiculului să efectuieze o regenerare.
  2. Curățarea cu presiune – această metodă implică utilizarea unui jet de presiune cu anumiți compuși chimici pentru a curăța particulele acumulate în filtru.
  3. Înlocuirea filtrului de particule – în cele din urmă, dacă metodele de mai sus nu au reușit să desfunde filtrul, atunci cel mai probabil acesta trebuie să fie înlocuit cu unul nou.

Costul înlocuirii unui filtru de particule variază în funcție de mai mulți factori, cum ar fi modelul și marca vehiculului, locul în care se efectuează înlocuirea și gradul de dificultate al operațiunii.

Anularea filtrului de particule – este legal?

Anularea filtrului de particule este o practică care constă în eliminarea sau dezactivarea filtrului din sistemul de evacuare al mașinii.

Această practică este ilegală în multe țări, inclusiv în România, deoarece filtrul de particule este o componentă esențială pentru reducerea emisiilor de noxe ale unui vehicul diesel.

După ce un vehicul este omologat, el trebuie să respecte același standard de emisii pentru întreaga sa durată de viață. Anularea DPF-ului înseamnă că vehiculul nu mai respectă aceste standarde.

Mai mult decât atât, anularea filtrului de particule poate fi considerată o infracțiune și poate duce la amenzi sau chiar la retragerea certificatului de înmatriculare a vehiculului. De asemenea, poate duce la probleme de performanță ale motorului sau la deteriorarea prematură a altor componente ale vehiculului.

În concluzie, filtrul de particule (DPF) este o componentă esențială a mașinilor cu motoare diesel, ajutând la reducerea emisiilor de noxe. Este important să-l monitorizăm prin metodele amintite mai sus și să-l regenerăm la timp pentru a preveni blocarea sa, deoarece înlocuirea acestei componente poate fi foarte costisitoare.

De reținut că la noi în țară anularea filtrului de particule este strict ilegală și poate duce la amenzi și la retragerea certificatului de înmatriculare a vehiculului. Este important să respectăm regulile privind emisiile de noxe și să întreținem corespunzător filtrul de particule pentru a ne asigura că mașina noastră funcționează optim.

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.