Dacă ești interesat să cureți filtrul de particule (DPF) al mașinii tale, ai două opțiuni la dispoziție: să îl cureți acasă prin anumite metode recomandate, fie să îl duci la un service auto specializat în acest sens. Așa că, în acest articol îți vom prezenta metodele prin care poți să cureți filtrul DPF acasă, dar și care este costul unei astfel de operațiuni la un service autorizat.
Curățarea filtrului DPF acasă
În general, filtrul de particule poate fi curățat prin două mari procese – regenerarea pasivă și regenerarea activă
Regenerarea pasivă
Acest tip de regenerare se poate produce în mod natural atunci când mașina atinge viteze mai mari. În timpul conducției, când temperatura din sistemul de evacuare atinge nivelul necesar pentru arderea particulelor de carbon depozitate în filtrul de particule, putem spune că este prezentă o regenerare pasivă.
Regenerarea pasivă are loc atunci când viteza mașinii este constantă, iar temperatura motorului este ridicată.
Regenerarea activă
Regenerarea activă presupune intervenția calculatorului motorului pentru injecția suplimentară de combustibil în motor pentru a crește temperatura acestuia și pentru a arde particulele de carbon din filtrul DPF. Acest lucru se întâmplă automat datorită sistemului de management al motorului, deoarece acestuia îi este transmis de către senzorii DPF-ului cantitatea de particule de carbon cu care este încărcat filtrul. Astfel, la o anumită încărcare a filtrului de particule, începe automat regenerarea activă.
Este important de menționat că atunci când filtrul DPF întră în regenerare activă, trebuie să menții o viteză constantă de aproximativ 70-80 km/h și o turație de aproximativ 2300-2500 rpm pentru ca filtrul să se curețe eficient.
Cum îți dai seama că filtrul DPF a intrat în regenerare activă?
În timpul regenerării active a filtrului DPF, temperatura din sistemul de evacuare crește semnificativ, iar acest lucru poate fi observat prin anumite semne și simptome la nivelul mașinii. Dacă observi următoarele simptome la mașina ta, înseamnă că este posibil ca aceasta să fie în proces de regenerare activă a filtrului de particule:
- Consum de combustibil mai mare decât de obicei – pentru a-ți da seama mai ușor, lasă mașina la ralanti și observă consumul. Acesta trebuie să fie mai mare decât de obicei, undeva între 1-1.5l/h. De menționat să faci acest test cu aerul condiționat oprit;
- Turația motorului la ralanti este mai mare decât de obicei (undeva la 1000-1200 rpm);
- Ventilatorul radiatorului funcționează mai mult timp decât de obicei;
- Este posibil ca la unele mașini să apară în bord un martor dedicat filtrului DPF.
Dacă observi aceste semne la mașina ta, înseamnă că aceasta a început procesul de regenerare activă a filtrului DPF și este indicat să continui să conduci mașina pentru a permite ca regenerarea activă să se efectueze.
Ce se întâmplă dacă “ratezi” deseori regenerările active?
Dacă atunci când filtrul de particule este în regenerare activă, iar de repetate ori nu permiți ca aceasta să se finalizeze, particulele de carbon se vor acumula în filtrul DPF și vor împiedica mașina să funcționeze în mod corespunzător.
Acest lucru poate duce și la blocarea completă a filtrului, ceea ce poate provoca și alte probleme serioase, cum ar fi supraîncălzirea sistemului de evacuare și deteriorarea componentelor motorului.
Regenerarea forțată cu ajutorul unui tester auto
În cazul în care regenerările active nu au fost finalizate în mod corespunzător de mai multe ori, este posibil să fie necesară o regenerare forțată a filtrului DPF. Aceasta poate fi realizată prin intermediul unui tester sau diagnoză auto, care poate să declanșeze un ciclu de regenerare.
Regenerarea forțată a filtrului de particule ar trebui să fie soluția de ultimă instanță, nefiind necesară dacă mașina a fost întreținută corespunzător.
Curățarea filtrului DPF la service
Curățarea filtrului de particule la un service autorizat implică utilizarea unor echipamente specializate pentru a curăța filtrul de particulele de carbon. Pentru acest lucru este nevoie demontarea filtrului DPF și spălarea acestuia la presiune înaltă cu substanțe chimice speciale.
Prețul unei astfel de proceduri variază în funcție de tipul de mașină și de capacitatea cilindrică a motorului, dar în general se pot găsi prețuri cuprinse între 200 și 500 lei.
Este foarte important de menționat faptul că, în timpul curățării filtrului de particule prin această metodă, acesta poate fi deteriorat definitv din cauza presiunii prea ridicate și uzura prea mare a filtrului. Presiunea ridicată poate cauza fisuri sau rupturi ale fagurelui din interiorul DPF-ului, necesitând înlocuirea acestuia cu unul nou.
Așadar, pentru o lungă durată de viață a filtrului DPF este important ca regenerările active să nu fie amânate și să oferi mașinii tale ocazia de regenerare pasivă a filtrului de particule prin drumuri lungi și la viteze ridicate (peste 90-100 km/h).
De asemenea, respectă programul de întreținere al mașinii și evită mersul subturat, mersul în trafic dens și utilizarea mașinii preponderent în orașele aglomerate, deoarece toate aceste lucruri vor duce la încărcarea mult mai rapidă a filtrului DPF cu particule de carbon.