Acasă Diete Starea de Cetoză: Ce este și cum funcționează

Starea de Cetoză: Ce este și cum funcționează

509
0
starea-de-cetoza-ce-este-si-cum-functioneaza

Starea de cetoză a fost deseori asociată cu pierderea în greutate și îmbunătățirea sănătății generale, de aceea aceasta a devenit un subiect din ce în ce mai discutat în ultima vreme. Dar ce este de fapt starea de cetoză și cum funcționează aceasta în organism.

Ei bine, în acest articol vom explora în detaliu tot ce trebuie să știi despre starea de cetoză și cum influențează aceasta metabolismul și sănătatea corpului tău.

Ce este starea de cetoză și cum funcționează?

Starea de cetoză este de fapt o stare metabolică prin care organismul nostru folosește grăsimile pentru a produce energie în locul carbohidraților. Cetoza apare în special atunci când aportul de carbohidrați este foarte scăzut sau când se întrerupe complet aportul acestora. Mai departe, corpul începe să transforme grăsimile în cetone, care pot fi utilizate apoi ca sursă de energie.

Aceste cetone ajung la organe și îndeplinesc exact același rol ca și glucoza în timpul stării normale de funcționare. Astfel, starea de cetoză poate fi utilizată ca o metodă eficientă prin care poți pierde în greutate, dar și pentru a-ți îmbunătăți starea generală de sănătate.

Cum poate cetoza să ajute la pierderea în greutate?

Este foarte simplu, corpul, nemaiavând aportul necesar de carbohidrați, va începe să transforme grăsimile pentru a produce energie. Mai mult decât atât, aceste cetone despre care tot vorbim, pot suprima apetitul și pot reduce dorința de a mânca alimente bogate în carbohidrați și zahăr. Acest lucru poate duce la o reducere a aportului caloric, ceea ce poate ajuta la pierderea în greutate.

În plus, starea de cetoză va putea crește aportul de hormoni care ard grăsimile, cum ar fi cei tiroidieni și hormonii de creștere, ceea ce poate îmbunătăți metabolismul și poate ajuta la o ardere mai rapidă a grăsimilor.

Cum să intri în starea de cetoză?

Pentru a intra în starea de cetoză, trebuie să urmezi o dietă cu un conținut scăzut de carbohidrați, astfel încât organismul să nu aibă aportul adecvat de glucoză pentru a produce energie. O astfel de dietă ar putea fi dieta Keto, care este foarte cunoscută pentru eficiența sa în privința pierderii în greutate.

O astfel de dietă implică consumul de alimente bogate în grăsimi sănătoase, cum ar fi avocado, uleiuri vegetale, nuci și semințe, și limitarea aportului de carbohidrați. De asemenea, într-o astfel de dietă este important a se consuma un aport suficient de proteine pentru a susține masa musculară, deoarece starea de cetoză poate duce inclusiv la pierderea masei musculare.

Un alt sfat importat este să te hidratezi corespunzător, deoarece starea de cetoză poate crește eliminarea de apă prin urină. În orice caz, dacă intenționezi să intri în starea de cetoză, este recomandat să consulți un medic sau un nutriționist pentru a te asigura că acest tip de dietă este unul potrivit pentru nevoile tale.

Dacă ești curios și vrei să verifici dacă ești în starea de cetoză, poți citi articolul nostru despre 5 semne că ești în starea de cetoză, care te poate ajuta să înțelegi mai bine semnele și simptomele acestei stări.

Beneficiile stării de cetoză

Probabil că ești curios ce alte beneficii mai poate aduce starea de cetoză corpului tău, în afară de pierderea în greutate. Iată câteva dintre acestea.

1.     Îmbunătățește nivelul de energie

Starea de cetoză îți poate îmbunătăți nivelul de energie prin simplul fapt că aceasta folosește grăsimile ca sursă principală de energie, în locul carbohidraților. Acest lucru poate duce la o creștere a nivelului de energie, deoarece grăsimile reprezintă o sursă mai eficientă de energie decât carbohidrații.

Tot pentru îmbunătățirea nivelului de energie, starea de cetoză stabilizează nivelul de zahăr din sânge, ceea ce poate reduce fluctuațiile bruște ale nivelului de energie și senzația de oboseală asociată.

2.     Poate reduce riscul de epilepsie

Starea de cetoză a fost utilizată de foarte mult timp pentru tratarea epilepsiei. Cetonele produse în timpul stării de cetoză pot avea un efect anticonvulsivant, ceea ce poate ajuta la reducerea numărului și gravității crizelor epileptice la copii și adulți.

Conform studiilor, starea de cetoză poate ajuta la reducerea dependenței de medicamente anticonvulsivante, care de cele mai multe ori pot fi foarte costisitoare și pot avea efecte secundare negative. Astfel, starea de cetoză poate fi o opțiune destul de eficientă pentru persoanele care nu răspund la terapia standard, însă este important a se consulta un medic înainte de a încerca cetoza ca și tratament împotriva epilepsiei.

3.     Protejează creierul și îmbunătățește funcția cognitivă

De asemenea, starea de cetoză poate fi benefică și pentru protejarea creierului și îmbunătățirea funcției cognitive datorită cetonelor produse în această stare. Acestea pot avea un efect neuroprotector, ceea ce poate ajuta la protejarea celulelor cerebrale împotriva stresului oxidativ și inflamației.

Starea de cetoză îmbunătățește funcția cognitivă, cum ar fi atenția, concentrarea sau memoria. Un studiu a arătat că persoanele aflate în starea de cetoză au avut o performanță mai bună la testele cognitive decât cele care nu au fost în această stare.

Riscurile stării de cetoză

După cum ai putut vedea, starea de cetoză are destule beneficii pentru organismul tău însă există și câteva riscuri asociate cu această stare. Unul dintre cele mai importante riscuri ale cetozei este că aceasta poate dezvolta cetoacidoza diabetică, o afecțiune rară, dar periculoasă, care poate apărea la persoanele cu diabet zaharat tip 1 sau tip 2.

De asemenea, persoanele care urmează o dietă pe bază de cetoză pot avea niveluri ridicate de grăsimi în sânge, ceea ce poate crește riscul de boli cardiovasculare.

De aceea trebuie să înțelegi că este foarte important să discuți cu un medic înainte de a începe o dietă care se bazează pe cetoză.

Iată o listă a riscurilor asociate cu starea de cetoză:

  • Cetoacidoza diabetică;
  • Niveluri ridicate de grăsimi în sânge;
  • Deshidratarea;
  • Pierderea de masă musculară;
  • Oboseală;
  • Probleme digestive, cum ar fi diareea și constipația;
  • Deficiențe nutriționale, în special de vitamine și minerale;
  • Creșterea nivelului de acid uric în sânge;
  • Posibile probleme de sănătate ale rinichilor și ficatului în cazul unui consum excesiv de proteine și grăsimi animale.

Așadar, starea de cetoză poate avea beneficii semnificative pentru sănătate și poate ajuta la pierderea în greutate, iar printr-o dietă bazată pe cetoză poți obține toate aceste beneficii.

Dacă ești începător și vrei să afli mai multe despre astfel de diete, îți recomandăm să citești articolul nostru dedicat despre dieta keto pentru începători, care îți poate oferi informații utile despre cum să te pregătești și să planifici mesele.

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.