Lipsa timpului a devenit o problemă pentru majoritatea oamenilor care doresc să rezolve tot ce și-ar dori într-un timp cât mai scurt. Cunoaștem, însă, cu toții acea persoană care pare să rezolve mereu lucrurile, fără mari bătăi de cap și rămânându-i și timp liber pentru alte activități.
Indiferent că suntem la locul de muncă sau acasă, cu toții ne dorim să fim mai productivi, dar în această eră digitală este din ce în ce mai greu să fim concentrați asupra unui lucru și să-l ducem la capăt cu brio.
Secretul comun al oamenilor de succes este că aceștia sunt buni manageri cu timpul lor. Oamenii productivi nu sunt concentrați să facă multe lucruri deodată. Acest lucru este opusul productivității, aceștia fiind axați să rezolve mai puține lucruri.
Ce este productivitatea?
Termenul de productivitate este mai des întâlnit în mediul de afaceri, dar acesta se poate aplica în orice domeniu al vieții. Productivitatea la locul de muncă se poate măsura în numărul de e-mailuri la care ai răspuns astăzi, numărul de apeluri de vânzări efectuate sau KM parcurși cu marfa pe care trebuie să o livrezi până la o anumită destinație.
Pe scurt, productivitatea o putem defini ca eficiență a muncii exprimată prin raportul dintre cantitatea de produse realizată și volumul de muncă consumat.
Iată 7 sfaturi care te vor ajuta să devii mai productiv
1. Rezolvă mai întâi cele mai importante sarcini
Se recomandă ca atunci când îți începi ziua de lucru să te concentrezi pe cele mai importante sarcini din listă, deoarece atunci ești cel mai productiv și ai cea mai mare dorință de muncă.
Ai fi tentat să eviți sarcinile mai dificile și să te concentrezi pe câștigurile rapide și simple, dar acest lucru nu face decât să-ți scadă motivația spre sfârșitul zilei.
Asumându-ți mai întâi sarcinile dificile, vă puteți crește motivația și vă puteți concentra în continuare pe proiectele rămase până la sfârșitul zilei.
2. Stabilește obiective mici
Este un adevăr că proiectele mari pot fi intimidante și descurajante, iar timpul de finalizare al acestora poate fi supraestimat. Pentru a crea un impuls în rezolvarea acestora poți impărți sarcinile mari în sarcini mai mici, stabilind obiective mici pentru fiecare sarcină în parte.
În acest mod vei fi mai motivat să continui proiectul, te va ajuta să rezolvi lucrurile mai repede și nu o să fi blocat, neștiind de unde să incepi.
3. Ia pauze
Nimeni nu se poate concetra o perioadă lungă de timp fără a lua măcar o pauză. Pauzele regulate te pot ajuta să scapi de stres și să fii mai productiv atunci când te intorci la lucru.
Creează-ți un plan strucurat de pauze pentru a știi clar când te vei opri din muncă. Este ușor să fii distras în timpul lucrului de vreun gadget.
Una dintre cele mai cunoscute metode este Tehnica Pomodoro. Aceasta sugerează blocuri de lucru de 25 de minute urmate de pauze scurte a câte 5 minute.
Programarea pauzelor te poate menține proaspăt și productiv pe parcursul unei zile întregi.
4. Regula celor 5 minute
Regula celor cinci minute sugerează să petreci cel puțin cinci minute în rezolvarea unei sarcini. În acest fel amânarea nu va mai fi o provocare pentru tine.
Promite-ți ca petreci cinci minute pentru rezolvarea unei sarcini mai dificile. Elimini multe din scuzele care te împiedicau să începi. După aceasta sunt șanse foarte mari ca motivația de la început să persiste și vei continua să lucrezi la acel proiect.
5. Nu face multi-tasking
Evită multi-taskingul! Încercând să faci mai multe lucruri deodată nu faci nimic altceva decât să le faci pe toate greșit. Concentrează-te pe un singur lucru, astfel încât să-l poți face cât mai eficient.
Multi-taskingul pare de cele mai multe ori eficient și poți simți că ești foarte productiv, dar rareori aduce cele mai bune rezultate. Dacă îți axezi atenția pe o singură sarcină, o vei finaliza la un standard înalt și în mai puțin timp.
6. Planifică-ți zilele în avans
Planificarea zilelor în calendar este un pas esențial pentru productivitate. Încearcă să fii cât mai organizat cu programul și să știi exact ce sarcini ai de făcut în fiecare zi sau cel puțin ziua următoare. Poți chiar cu o seară înainte să-ți notezi toate lucrurile pe care trebuie să le faci în ziua următoare. În acest fel te vei putea concetra mai bine asupra proiectelor mai importante, știind clar care este scopul tău în ziua respectivă.
Există numeroase aplicații mobile pentru productivitate care te pot ajuta să-ți organizezi sarcinile pe zile, săptămâni și așa mai departe. Mai jos ai o listă scurtă cu câteva dintre aceste aplicații pe care le-am testat și eu:
- Google Calendar;
- TeuxDeux;
- Todoist;
- TimeTree;
- Microsoft To Do.
7. Învață să spui „Nu”
În timpul lucrului poți fi distras de diferite gadgeturi, mesaje, rugăminți, întrebări de la diferite persoane și multe altele care îți pot întrerupe șirul gândirii.
Este mai eficient și mai simplu să termini mai întâi sarcinile pe care le ai tu de făcut, iar mai apoi să te ocupi de celelalte probleme.
De asemenea, când te concentrezi pe o anumită sarcină poate fi frustrant să auzi diferite sunete de notificare de email, mesaje de pe rețelele sociale, apeluri pe telefon etc. Pentru a scăpa de aceste distrageri poți alege o perioadă din zi când să oprești aceste notificări sau să duci telefonul în altă încăpere a locuinței.
Elimină toate lucrurile care te pot distrage, vei fi uimiti cât de mult îți poate crește concentrare asupra lucrurilor importante pe care trebuie să le faci.
Acestea au fost doar câteva dintre o multitudine de idei pe care le poți aplica pentru a-ți crește productivitatea. Dacă urmezi aceste sfaturi, vei vedea cum vei deveni mai eficient și mai productiv în domeniul tău, realizând sarcini într-un timp mult mai scurt și de o calitate mult mai înaltă.
Succes!