Martorul de supraîncălzire motor sau antigel este unul dintre cele mai importante semnale de pe bordul mașinii tale.
Când acesta se aprinde, poate indica o problemă ce necesită atenție rapidă pentru a preveni daune grave motorului. Așadar, de ce se aprinde martorul antigel și ce ar trebui să faci când se întâmplă acest lucru?
Răspunsurile la aceste întrebări te pot ajuta să înțelegi mai bine ce se întâmplă sub capota mașinii tale și ce pași trebuie să urmezi pentru a rezolva problema.
Ce este martorul supraîncălzire motor?
Martorul de supraîncălzire motor este un simbol care apare pe bordul mașinii tale atunci când sistemul de răcire al motorului întâmpină dificultăți.

Acesta semnalizează că temperatura motorului a depășit limitele normale de funcționare, ceea ce poate duce la supraîncălzirea acestuia. De obicei, acest martor este reprezentat printr-o iconiță care seamănă cu un termometru sau cu o sondă termică.
Când se aprinde acest martor, este important să nu ignori semnalul. Deși poate părea un avertisment minor, o temperatură prea ridicată a motorului poate cauza daune ireparabile, cum ar fi arderea garniturii de chiulasă sau deteriorarea componentelor interne ale motorului.
În multe cazuri, acest martor te ajută să intervii din timp, pentru a evita defecțiuni costisitoare.
Ce culori poate avea martorul supraîncălzire motor?

Martorul de supraîncălzire motor poate apărea în diferite culori, iar fiecare culoare are o semnificație specifică, indicând gravitatea situației și ce trebuie să faci în continuare. Este important să știi ce înseamnă fiecare culoare pentru a putea reacționa corect și pentru a proteja motorul mașinii tale.
- Galben/Portocaliu: Când martorul de supraîncălzire motor apare de culoare galbenă, înseamnă că temperatura motorului este ridicată, dar nu este încă în zona periculoasă. De obicei, acest lucru poate indica o problemă cu sistemul de răcire, cum ar fi un nivel scăzut de lichid de răcire. În această situație, mașina poate fi condusă încă o perioadă scurtă, dar este recomandat să oprești cât mai curând posibil pentru a verifica nivelul lichidului de răcire și a-l completa, dacă este necesar.
- Roșu: Când martorul devine roșu, acesta indică o problemă mult mai gravă și urgentă. De obicei, semnalează o supraîncălzire severă a motorului sau o defecțiune a sistemului de răcire care poate duce la deteriorarea motorului. În acest caz, trebuie să oprești imediat mașina pe marginea drumului și să o oprești complet pentru a permite motorului să se răcească. Continuarea drumului ar putea duce la daune ireparabile, așa că este esențial să rezolvi problema cât mai curând posibil.
Ce faci dacă martorul supraîncălzire motor s-a aprins?

- Nu intra în panică – Deși este un semnal important, nu înseamnă întotdeauna că motorul este într-o stare gravă. Urmează pașii de mai jos pentru a evalua situația.
- Oprește mașina (dacă martorul este roșu) – Dacă martorul devine roșu, oprește imediat motorul pentru a preveni daune suplimentare și lasă-l să se răcească.
- Verifică nivelul lichidului de răcire – Dacă martorul este galben, verifică nivelul lichidului de răcire și completează-l dacă este necesar.
- Verifică scurgerile – Uită-te pe sub mașină pentru a observa eventuale scurgeri de lichid de răcire. Dacă găsești scurgeri, nu continua călătoria până nu rezolvi problema.
- Ascultă zgomotele neobișnuite – Dacă auzi zgomote ciudate din zona motorului sau a pompei de apă, oprește mașina pentru a evita deteriorarea componentelor.
- Permite motorului să se răcească – Dacă motorul este supraîncălzit, oprește-l și lasă-l să se răcească complet înainte de a verifica orice componentă.
- Consultă manualul mașinii – Verifică ce recomandă producătorul în cazul în care martorul de temperatură motor se aprinde, pentru a respecta procedurile corecte.
Când se aprinde martorul supraîncălzire motor?
1. Lichidul de răcire este insuficient
Semnificația problemei
Un nivel scăzut al lichidului de răcire este una dintre cauzele cele mai frecvente pentru care se aprinde martorul de temperatură motor. Lichidul de răcire joacă un rol esențial în menținerea unei temperaturi normale a motorului, iar o cantitate insuficientă poate împiedica răcirea eficientă a acestuia.
Simptome
- Martorul de temperatură motor se aprinde galben (în unele cazuri roșu, dacă situația devine mai gravă).
- Motorul tinde să se supraîncălzească rapid, chiar și la viteze mici.
- Poți observa un miros de lichid de răcire ars sau de cauciuc încins din compartimentul motorului.
Soluții
- Verifică nivelul lichidului de răcire și completează-l dacă este necesar.
- Asigură-te că lichidul de răcire folosit este conform recomandărilor producătorului mașinii tale.
- Dacă problema persistă după completarea lichidului, verifică sistemul de răcire pentru scurgeri.
2. Termostat defect
Semnificația problemei
Termostatul reglează fluxul de lichid de răcire în motor, iar dacă acesta devine defect, nu va permite lichidului să circule corespunzător. Astfel, motorul poate ajunge să se supraîncălzească.
Simptome
- Martorul de temperatură motor se aprinde roșu.
- Motorul se supraîncălzește rapid, chiar și după o perioadă scurtă de mers.
- Poți observa o variație rapidă a temperaturii motorului pe bord, fără un motiv evident.
Soluții
- Înlocuiește termostatul defect cu unul nou, conform specificațiilor producătorului.
- După înlocuirea acestuia, asigură-te că sistemul de răcire este complet și că lichidul de răcire circulă corect.
3. Pompa de apă defectă
Semnificația problemei
Pompa de apă este responsabilă pentru circularea lichidului de răcire prin motor. O pompa defectă poate duce la o răcire ineficientă și, prin urmare, la supraîncălzirea motorului.
Simptome
- Martorul de temperatură motor se aprinde galben sau roșu, în funcție de severitatea problemei.
- Se aud zgomote neobișnuite din zona pompei de apă.
- Temperatura motorului urcă rapid și nu se stabilizează, chiar dacă nivelul lichidului de răcire este adecvat.
Soluții
- Verifică dacă pompa de apă funcționează corespunzător. Dacă nu, aceasta trebuie înlocuită.
- Asigură-te că toate componentele sistemului de răcire sunt în stare bună, iar pompa de apă este montată corect.
4. Radiator înfundat sau deteriorat
Semnificația problemei
Radiatorul este responsabil pentru disiparea căldurii generate de motor. Dacă acesta este blocat sau deteriorat, nu va putea efectua eficient acest proces, ceea ce va duce la supraîncălzirea motorului.
Simptome
- Martorul antigel se aprinde galben sau roșu, în funcție de gravitatea problemei.
- Motorul se supraîncălzește chiar și după o perioadă scurtă de mers.
- Se pot observa urme de lichid de răcire pe părțile laterale ale radiatorului sau în jurul motorului.
Soluții
- Verifică radiatorul pentru orice semne de blocaje sau daune. Dacă este înfundat, poate fi necesar să-l curăți sau să-l înlocuiești.
- Dacă radiatorul este deteriorat, trebuie înlocuit cu unul nou pentru a asigura o răcire eficientă a motorului.
5. Senzorul de temperatură defect
Semnificația problemei
Senzorul de temperatură monitorizează temperatura motorului și trimite aceste informații sistemului de bord. Dacă senzorul este defect, poate trimite semnale greșite, determinând aprinderea martorului de temperatură fără un motiv real.
Simptome
- Martorul de supraîncălzire motor se aprinde, dar temperatura motorului nu pare să fie prea ridicată.
- Poți observa fluctuații neobișnuite ale temperaturii pe bord, chiar și în condiții normale de funcționare.
Soluții
- Verifică senzorul de temperatură și înlocuiește-l dacă este necesar.
- După înlocuirea senzorului, monitorizează comportamentul motorului pentru a te asigura că martorul de temperatură nu se aprinde din nou fără motiv.
Martori adiționali cu care se poate aprinde martorul supraîncălzire motor
- Martor de presiune ulei – Aprinderea simultană indică faptul că motorul funcționează la temperaturi prea ridicate, ceea ce afectează și presiunea uleiului. Această situație poate cauza deteriorarea componentelor interne ale motorului.
- Martor baterie – Acest scenariu semnalează o posibilă problemă cu alternatorul sau cu curelele de transmisie, ceea ce poate afecta funcționarea pompei de apă și, implicit, răcirea motorului.
- Martor check engine – Când martorul supraîncălzire motor și cel de check engine se aprind împreună, este posibil ca o problemă electronică sau un senzor defect să afecteze sistemul de răcire sau să indice o defecțiune generală care contribuie la supraîncălzirea motorului.
Așadar, atunci când se aprinde martorul de supraîncălzire motor (antigel), este important să rămâi calm și să acționezi rapid pentru a evita daunele majore ale motorului.
Verifică lichidul de răcire, oprește motorul dacă este necesar și asigură-te că nu există scurgeri sau probleme evidente. Dacă semnalul persistă, consultă un specialist pentru o diagnosticare mai detaliată.