Acasă Sanatate Ceaiul negru: beneficii și proprietăți

Ceaiul negru: beneficii și proprietăți

326
0
ceai-negru-beneficii-si-proprietati

Ceaiul a devenit de-a lungul timpului a doua cea mai consumată băutură din lume. Acesta poate fi un înlocuitor excelent pentru cafea.

Ceaiul negru își are originea in China, acesta a fost adus din China de către britanici la Londra și a apoi a fost plantat în Asia de Sud-Est. Locul în care a avut cel mai mare succes procesul de plantare a fost Sri Lanka, unde era o climă mult mai bună decât orice altă țară pentru cultivarea ceaiului negru.

Ceaiul negru se obține din planta Camellia Sinensis, iar diferitele moduri de procesare și recoltare produc diferite tipuri de ceai. După recoltare, frunzele de ceai negru trec printr-un proces de uscare, măcinare, rulare și oxidare. Frunzele verzi, prin procesul de oxidare, sunt transformate într-o culoare maronie.

Valori nutriționale ale ceaiului negru

Se spune că ceaiul negru este unul dintre cele mai bune ceaiuri pentru o doză zilnică de energie, deoarece acesta conține teină. De asemenea, acesta conține și o substanță stimulatoare numită teofilină. Aceste substanțe pot stimula ritmul cardiac, ceaiul negru nefiind indicat a se consuma seara.

Când vorbim despre antioxidanți, ceaiul negru este o sursă foarte bună. Antioxidanții ajută la combaterea radicalilor liberi, mai precis, la combaterea moleculelor instabile din organism. Radicalii liberi pot contribui la dezvoltarea multor boli și afecțiuni, cum ar fi unele tipuri de cancer.

Acest ceai conține numeroase substanțe antioxidante, cele mai răspândite fiind polifenolii. Polifenolii sunt antioxidanți care pot ajuta la protejarea celulelor de deteriorarea ADN-ului. Conform unor oameni de știință, acești polifenoli ar avea un efect în prevenirea anumitor tipuri de cancer.

Cu toate acestea, andioxidanții din ceaiul negru diferă de cei din ceaiul verde. Acest lucru este posibil datorită procesului de oxidare. În timpul oxidării, catechinele (antioxidanții principali din ceaiul verde) se transformă în flavonoli, teaflavine și arubigine, fiind principalele surse de antioxidanți din ceaiul negru care pot susține sănătatea generală a organismului.

Ceaiul negru conține între 2-4% cafeină, care influențează gândirea, are rol diuretic și poate reduce simptomele bolii Parkinson. De aceea ceaiul negru poate fi un înlocuitor excelent al cafelei.

Minerale și vitamine

Ceaiul negru are numeroase minerale și vitamine, precum:

  • Aminoacizi;
  • Iod;
  • vitamina B1, B2, C, PP și K;
  • zinc;
  • calciu;
  • magneziu;
  • fier;
  • potasiu.

După cum am spus și mai sus, ceaiul negru conține și cofeină, dar într-o cantitate mică. Cafeaua conține cu 60 mg mai multă cofeină decât ceaiul negru. Acest lucru transformă ceaiul negru într-o băutură cu mult mai puține riscuri decât cafeaua, putând fi consumat și în timpul sarcinii sau al alăptării.

Cu toate acestea, nu trebuie să uităm de beneficiile uimitoare ale cafelei, deoarece și această băutură aromată are avantajele ei pentru sănătate.

Beneficiile ceaiului negru pentru sănătatea ta

1.     Reduce tensiunea arterială

Hipertensiunea arterială favorizează riscul de insuficiență renală și cardiacă, atacurile de cord, accidentele vasculare cerebrale sau pierderea vederii. Toate aceste riscuri pot scădea considerabil dacă îți schimbi dieta și stilul de viață.

Conform unor studii, ceaiul negru are efecte benefice asupra tensiunii arteriale. O analiză a constatat că consumul regulat de ceai negru a ajutat la scăderea tensiunii arteriale sistolice cu 4,81mm Hg și a tensiunii arteriale diastolice cu 1,98 mm Hg la persoanele cu hipertensiune arterială. Efectele ceaiului negru asupra tensiunii s-au dovedit a fi și mai pronunțate în cazul în care persoanele au băut regulat ceaiul mai mult de șapte zile.

2.     Reduce riscul de cancer

Polifenolii despre care am vorbit mai devreme, pot ajuta la încetinirea dezvoltării anumitor tipuri de cancer și pot provoca moartea celulelor canceroase.

Conform unor studii, consumul de ceai negru este asociat cu un risc mai scăzut al diferitelor tipuri de cancer, inclusiv cancere ale sânilor, ovarelor, plămânilor, tractului gastrointestinal sau ale tiroidei.

Cu toate acestea, ceaiul negru nu trebuie considerat un tratament alternativ pentru cancer. Sunt necesare mai multe cercetări pentru a determina mai clar legătura dintre ceaiul negru și celulele canceroase.

3.     Îmbunătățește sănătatea intestinului

În intestin se află două tipuri de bacterii, unele benefice pentru sănătatea noastră, iar altele nu. Tipul de bacterii din intestin poate juca un rol important în reducerea riscului de anumite afecțiuni, cum ar fi diabetul tip 2, bolile cardiovasculare sau cancerul.

Din nou, polifenolii găsiți în ceaiul negru pot juca un rol foarte important pentru menținerea unui intestin sănătos. Aceștia pot crește numărul de bacterii sănătoase, inhibând creșterea bacteriilor nesănătoase pentru intestin.

Ceaiul negru are și proprietăți antimicrobiene care ucid substanțele nocive și îmbunătățesc bacteriile intestinale și imunitatea, ajutând la repararea mucoasei tractului digestiv.

4.     Previne afecțiunile cardiovasculare

Datorită antioxidanților prezenți în ceaiul negru, care previn oxidarea colesterolului și protejează arterele și sângele, se reduce riscul de afecțiuni cardiace. Mai mult decât atât, riscul apariției cheagurilor de sânge este redus considerabil de flavonoide. Acestea îmbunătățesc vasodilatația coronariană și reduc riscul apariției cheagurilor de sânge.

În plus, polifenolii și manganul prezenți în ceaiul negru reduc riscul de boli cardiace și stimulează funcția muschiului cardiac.

5.     Scade nivelul zahărului din sânge

Este cunoscut faptul că ceaiul negru este o băutură neîndulcită care poate ajuta la imbunătățirea utilizării insulinei și la reducerea zahărului din sânge. După cum bine știm, insulina este un hormon care este secretat atunci când consumi zahăr.

Este important să știi că atunci când cumperi ceai negru pre-preparat, este important să verifici eticheta ambalajului. Unele sortimente de ceai negru sunt îndulcite cu adaos de zaharuri precum zaharoza. Recomandarea specialiștilor este să alegem un ceai negru care este etichetat ca neîndulcit.

6.     Îmbunătățește concentrarea

Conținutul de cofeină și teanină pe care-l are ceaiul negru poate îmbunătăți concentrarea și vigilența. Teanina are un efect benefic pentru creier, crescând  activitatea acestuia, fapt ce rezultă o relaxare și o concentrare mult mai bună.

Conform cercetărilor, ceaiul negru pare să aducă un aport mult mai mare de energie decât cafeaua sau alte băuturi energizante. Chiar și o mică cantitate de ceai negru poate îmbunătăți procesarea cognitivă. Ceaiul negru este o băutură excelentă pentru a ne îmbunătăți energia și este considerat o alternativă mai sănătoasă a cafelei.

7.     Un bun ajutor pentru sănătatea orală

Datorită conținutului de fluor, ceaiul negru ajută la prevenirea cariilor dentare. Studiile au arătat că ceaiul negru reduce formarea de plăci bacteriene, limitând astfel dezvoltarea bacteriilor care cauzează formarea cariilor. Substanțele antioxidante din ceaiul negru ucid bacteriile și împiedică creșterea enzimelor bacteriene.

8.     Beneficii pentru piele și păr

Pe lângă beneficiile aduse sănătății, ceaiul negru este considerat bun și pentru pielea și părul nostru. Acesta este bogat în vitaminele B2, C, E, minerale precum zinc, potasiu și magneziu, fiind foarte benefic pentru tenul și părul nostru. Valorile nutritive ale ceaiului negru transformă acest produs într-un bun tratament pentru afecțiuni ale pielii.

Conținutul ridicat de cofeină din ceaiul negru poate ucide virusurile orale, ajutând la prevenirea infecțiilor pielii și păstrarea unei pieli fără pete. De asemenea, ceaiul negru ajută la reducerea ridurilor, previne apariția coșurilor și previne îmbătrânirea prematură a pielii.

Ceaiul negru poate fi incorporat și în regimul de îngrijire a părului pentru obținerea unui păr puternic. Cofeina prezentă în ceaiul negru ajută la reducerea hormonului dihidrotestosteron (DHT), care este responsabil de pierderea părului.  Ceaiul negru ajută la creșterea grosimii părului și reduce căderea acestuia. De asemenea, pentru un plus de strălucire și luciu, se recomandă utilizarea ceaiului negru pentru clătiri.

9.     Ajută la combaterea stresului

S-a demonstrat că ceaiul negru ne poate ajuta în lupta cu stresul. Acesta diminuează nivelul hormonului responzabil cu stresul, cortizolul. Cu toate acestea, nu este clar ce ingrediente din ceai ajută la combaterea stresului. Toate substanțele găsite în ceaiul negru fac din acesta o băutură complexă cu ingrediente care influențează neurotransimțătorii din creier.

Ceaiul negru: riscuri și contraindicații

Conform unor studii, cofeina care este prezentă și in ceaiul negru ar avea efecte negative asupra metabolismului calciului. Acestea sunt posibil legate de scăderea absorției calciului în organism și de pierderea de calciu prin urină. Cu toate acestea, lucrurile nu pot fi generalizate, depinzând însă de genetica fiecărei persoane.

Tot din cauza conținutului de cofeină din ceaiul negru se pot produce insomnii, iar prin efectul diuretic al acestuia scade nivelul de sodium din sânge. Persoanele care suferă de afecțiuni hepatice, cardiace sau diabet pot consuma ceai negru doar după ce au consultat un medic specialist.

O cantitate mare dintr-un asemenea ceai poate fi toxică pentru organism.  Nu este stabilită o cantitate optimă pentru consum, deoarece ingredientele ceaiului și calitatea acestora pot varia mult. Cu toate aceste se consideră un consum excesiv o cantitate mai mare de patru sau cinci căni pe zi. Efectele secundare ale conținutului de cofeină pot provoca probleme de sănătate.

Efectele secundare ale ceaiului negru atunci când este consumat excesiv:

  • Anemie;
  • Greață și vărsături;
  • Tremur;
  • Tensiunea arterială crescută;
  • Respirație mai rapidă;
  • Bătăi neregulate ale inimii;
  • Dureri de cap;
  • Dificultăți de somn.

De asemenea, combinarea ceaiului negru cu alte tipuri de cofeină sau cu un produs numit efedra poate fi foarte periculoasă. Câteva dintre problemele pe care le poate cauza includ leșinul, convulsiile, modificarea ritmului cardiac sau creșterea tensiunii arteriale.

Ceaiul negru nu trebuie combinat nici cu anumite medicamente sau suplimente pe care le iei. Unele medicamente pot determina cofeina pe care o conține ceaiul negru să rămână în organismul nostru mai mult decât de obicei. De asemenea, cofeina poate interfera cu anumite analize de sânge. O discuție cu medicul dumneavoastră poate determina dacă vreunul din medicamentele sau suplimentele pe care le administrați poate avea un efect în combinație cu ceaiul negru.

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.